TRF KORT®
Tillstånd & reglering av upplåtna samt utlånade fordon

TRF KORT®
Tillstånd & reglering av
upplåtna samt utlånade fordon

Byta eller rengöra bilens MAP- eller MAF-sensor själv

MAP-sensorn (Manifold Absolute Pressure) och MAF-sensorn (Mass Air Flow) mäter luftflöde eller tryck i insuget och ger motorns styrenhet korrekta värden för bränsleblandningen. Om en av dessa sensorer blir smutsig eller slutar fungera kan bilen gå ojämnt, få sämre bränsleekonomi, rycka vid acceleration eller tända motorlampan. Att byta eller rengöra sensorn är oftast enkelt och kan spara både pengar och verkstadsbesök.

Vanliga symtom på fel

Motorlampan lyser med felkoder som P0100–P0104 (MAF) eller P0105–P0108 (MAP)
Oregelbunden tomgång eller tvekan vid gaspådrag
Ökad bränsleförbrukning
Sämre respons och kraftförlust

Du behöver

OBD-läsare (för att bekräfta felkod, valfritt men rekommenderat)
Liten hylsnyckelsats eller skruvmejsel
Rengöringsspray avsedd för MAF/MAP (inte vanlig bromsrengöring eller WD-40)
Rena, luddfri trasor
Skyddshandskar och eventuellt skyddsglasögon
Ny sensor om du ska byta ut den

Förberedelser och säkerhet

Parkera på plan mark, stäng av motorn och låt den svalna. Koppla bort minuspolen på batteriet för att undvika kortslutning och oavsiktliga felkoder.

Lokalisera sensorn

MAF-sensorn sitter vanligtvis mellan luftfiltret och insuget, ofta direkt efter luftburken. MAP-sensorn är normalt monterad på eller nära insuget. Kontrollera bilens instruktionsbok om du är osäker.

Lossa sensorn

Koppla ur elkontakten försiktigt genom att trycka på spärren och dra. Lossa fästskruvarna och ta försiktigt ut sensorn. Undvik att tappa den – särskilt MAF-sensorn har känsliga trådar.

Rengöra sensorn

Skaka inte sensorn. Spraya istället ett jämnt lager MAF/MAP-rengöring direkt på sensorelementet. Låt medlet avdunsta helt (vanligtvis 10–15 minuter). Rör inte sensorelementet med fingrar eller verktyg – det är extremt känsligt.

Byta sensorn

Om rengöring inte hjälper eller om sensorn är defekt kan du enkelt ersätta den med en ny. Sätt i den nya sensorn i samma position och dra åt fästskruvarna försiktigt – överdrag inte.

Montera tillbaka och återanslut

När sensorn är torr, placera den tillbaka i sitt fäste och anslut elkontakten. Koppla tillbaka batteriets minuspol.

Testa bilen

Starta motorn och låt den gå på tomgång. Om du har OBD-läsare, radera eventuella felkoder och kontrollera att de inte återkommer. Provkör och känn efter om motorn går jämnare och att responsen är återställd.

Tips för längre livslängd

Byt luftfilter regelbundet – smutsigt filter är en vanlig orsak till att MAF-sensorn sotas igen.
Använd endast rengöringsspray som är särskilt gjord för MAF/MAP, andra kemikalier kan skada sensorn.
Rengör sensorn i samband med luftfilterbyte för att förebygga problem.

Genom att själv rengöra eller byta en smutsig eller trasig MAP- eller MAF-sensor kan du förbättra bilens prestanda och bränsleekonomi utan dyra verkstadskostnader.

TRF-kort moderniserar och förtydligar.

Beställ TRF-kort

Ett TRF-kort är ett tillståndskort eller intyg m.m. som visar att en person får använda ett fordon som personen själv inte äger. Det används för att reglera och dokumentera vem som har rätt att använda fordonet i olika situationer.

TRF-kort moderniserar

Tillstånd och reglering av fordon

Fler nyheter

Bästa försvarsadvokaterna för Trafikbrott

Att bli misstänkt för ett trafikbrott kan få stora konsekvenser. Det kan handla om indraget körkort, höjda försäkringspremier eller i allvarliga fall böter och fängelse. I den situationen är det viktigt att anlita en försvarsadvokat

Läs mer

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

Meny

TRF-kort (tjänsten)

Om oss