TRF KORT®
Tillstånd & reglering av upplåtna samt utlånade fordon

TRF KORT®
Tillstånd & reglering av
upplåtna samt utlånade fordon

Så byter du bilens termostat själv

Termostaten styr kylvätskeflödet i motorn och ser till att den snabbt når rätt arbetstemperatur och håller den jämn. En trasig termostat kan orsaka överhettning eller att motorn aldrig blir varm nog, vilket leder till hög bränsleförbrukning och sämre prestanda. Att byta den själv är fullt möjligt med lite noggrannhet.

Tecken på att termostaten kan vara trasig

Motorn blir inte varm eller tar mycket lång tid att nå normal temperatur
Motorn överhettas trots normal körning
Värmen i kupén fungerar dåligt
Motorlampan tänds med felkoder relaterade till kylsystemet

Du behöver

Ny termostat med packning eller O-ring som passar din bilmodell
Ny kylvätska (om en del tappas ut)
Hylsnyckelsats och skruvmejslar
Uppsamlingskärl för kylvätska
Rena trasor och eventuellt packningsskrapa
Skyddshandskar och skyddsglasögon

Förberedelser

Parkera bilen på plan mark, dra åt handbromsen och låt motorn svalna helt – kylsystemet kan stå under tryck när det är varmt. Koppla bort minuspolen på batteriet för extra säkerhet.

Tappa ur lite kylvätska

Placera uppsamlingskärlet under kylarens avtappningsplugg eller lägsta kylslang. Tappa ut så mycket att nivån ligger under termostatens placering, så att du kan ta bort den utan att kylvätska rinner över.

Lokalisera termostathuset

Termostaten sitter oftast i en liten metall- eller plastkapsel där den övre kylarslangen ansluter till motorn. Följ den tjocka slangen från kylarens ovansida till motorn för att hitta huset.

Lossa termostathuset

Skruva loss slangklämman och ta bort slangen. Lossa sedan bultarna på termostathuset. Var beredd på lite kylvätska som kan rinna ut. Ta försiktigt bort locket.

Ta ut den gamla termostaten

Notera hur termostaten sitter innan du tar ut den. Ta bort den och packningen. Rengör tätningsytan från gammalt packningsmaterial med en trasa eller en mjuk skrapa.

Montera den nya termostaten

Placera den nya termostaten i samma riktning som den gamla. Sätt dit den nya packningen eller O-ringen. Skruva tillbaka locket och dra åt bultarna jämnt – inte för hårt, för att undvika att plast eller metall spricker.

Fyll på kylvätska och lufta systemet

Fyll på kylvätska till rätt nivå. Om bilen har luftningsskruv, öppna den tills vätska rinner utan bubblor. Starta motorn och låt den gå på tomgång tills den når arbetstemperatur. Kontrollera att värmen i kupén fungerar och att inga läckor finns runt termostathuset.

Tips för ett hållbart resultat

Använd alltid kylvätska av rätt typ enligt bilens instruktionsbok.
Byt packning varje gång du byter termostat, även om den gamla ser hel ut.
Återvinn eller lämna in gammal kylvätska enligt lokala regler – den är miljöfarlig.

Genom att själv byta termostat sparar du verkstadskostnader och säkerställer att motorn får rätt arbetstemperatur, vilket förlänger dess livslängd och förbättrar bränsleekonomin.

TRF-kort moderniserar och förtydligar.

Beställ TRF-kort

Ett TRF-kort är ett tillståndskort eller intyg m.m. som visar att en person får använda ett fordon som personen själv inte äger. Det används för att reglera och dokumentera vem som har rätt att använda fordonet i olika situationer.

TRF-kort moderniserar

Tillstånd och reglering av fordon

Fler nyheter

Bästa försvarsadvokaterna för Trafikbrott

Att bli misstänkt för ett trafikbrott kan få stora konsekvenser. Det kan handla om indraget körkort, höjda försäkringspremier eller i allvarliga fall böter och fängelse. I den situationen är det viktigt att anlita en försvarsadvokat

Läs mer

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

Meny

TRF-kort (tjänsten)

Om oss