TRF KORT®
Tillstånd & reglering av upplåtna samt utlånade fordon

TRF KORT®
Tillstånd & reglering av
upplåtna samt utlånade fordon

Byta motorolja och oljefilter – så gör du steg för steg

Rätt olja och ett fräscht filter är bland det viktigaste du kan ge motorn. Med enkla verktyg och lite ordning fixar du bytet själv på under en timme.

Det här behöver du

Ny motorolja i rätt viskositet och specifikation (kolla instruktionsboken/etiketten i motorutrymmet)
Nytt oljefilter (spin-on eller insats, beroende på bil)
Ny packning/krossbricka till avtappningspluggen och ny O-ring till filterlock vid insatsfilter
Hylsnycklar, momentnyckel om du har, oljefilternyckel vid behov
Domkraft och pallbockar eller ramp, hjulklossar
Uppsamlingskärl (minst 6–8 liter), tratt, trasor och engångshandskar
Bromsrengöring eller avfettningsspray för att torka rent
Papper/etikett för att anteckna datum och miltal

Förbered bilen

Kör motorn 3–5 minuter så oljan blir ljummen och rinner lättare. Parkera plant, lägg i växel/P och dra åt handbromsen. Kila hjulen. Öppna motorhuven och skruva loss oljepåfyllningslocket – det hjälper dräneringen.

Lyft och säkra

Hissa bilen vid avsedda lyftpunkter och ställ den på pallbockar, eller kör upp på kör-ramp. Säkra alltid innan du kryper under bilen.

Tappa ur den gamla oljan

Placera uppsamlingskärlet under avtappningspluggen i oljetråget. Lossa pluggen försiktigt – varm olja kan brännas. Låt oljan rinna ur till droppnivå. Byt krossbrickan på pluggen.

Byt oljefilter

Spin-on-filter: Skruva av filtret (använd filternyckel om det sitter hårt). Torka tätningsytan på motorblocket. Fyll det nya filtret till hälften med ny olja om det monteras vertikalt och smörj gummipackningen med en tunn oljefilm. Skruva dit för hand tills packningen tar, dra sedan ca ¾ varv till.
Insatsfilter (kasett): Skruva loss filterlocket uppifrån. Lyft ur insatsen. Byt O-ringen på locket, smörj den lätt med ny olja. Tryck i ny insats och dra åt locket enligt bilens momentangivelse.

Montera avtappningspluggen

Rengör området, skruva i pluggen med ny krossbricka och dra åt fast men inte brutalt. Följ bilens moment i manualen om möjligt. Torka rent runt pluggen.

Fyll på ny olja

Sätt tratt i påfyllningshålet och häll i ungefär 80–90 % av den mängd som bilen ska ha (mängden står i instruktionsboken, ofta 3,5–6 liter för personbilar). Sätt tillbaka locket.

Starta och kontrollera läckage

Starta motorn och låt den gå på tomgång 30–60 sekunder. Kontrollera runt filter och avtappningsplugg – inget ska droppa eller svettas. Stäng av motorn och vänta 2–3 minuter så oljan hinner ner i tråget.

Mät nivån

Dra upp oljestickan, torka av, sätt ner och mät igen. Fyll på lite i taget tills nivån ligger nära MAX utan att överfylla. För bilar utan sticka, följ bilens displayprocedur.

Återställ serviceindikatorn

Många bilar kräver en enkel återställning i instrumentpanelen efter oljebyte. Stegen varierar – följ instruktionsboken eller servicemenyn. Spara kvittot på olja/filter.

Efterkontroll

Gör en kort provkörning och kontrollera därefter under bilen samt nivån en gång till. Titta även dagen efter att allt är torrt.

Tips för ett proffsigt resultat

Använd alltid olja som matchar bilens ACEA-/tillverkarespec. Fel spec kan ge sämre skydd och onödig slitage.
Byt packningar/O-ringar varje gång – små läckor börjar ofta där.
Dra aldrig oljefilter med verktyg vid montering; handkraft räcker för spin-on.
Notera datum och miltal på en etikett i motorrummet eller i serviceboken.
Passa på att byta koppar-/alubricka på pluggen – den är billig och förebygger dropp.

Miljö och avfall

Häll över gammal olja i en tät dunk och lämna på återvinningscentral. Släng även det gamla filtret i avsett kärl. Spillolja får aldrig hällas i avloppet eller naturen.

Följer du stegen ovan får motorn frisk smörjning, du minimerar risken för läckor – och du sparar både pengar och tid jämfört med verkstadsbesök.

TRF-kort moderniserar och förtydligar.

Beställ TRF-kort

Ett TRF-kort är ett tillståndskort eller intyg m.m. som visar att en person får använda ett fordon som personen själv inte äger. Det används för att reglera och dokumentera vem som har rätt att använda fordonet i olika situationer.

TRF-kort moderniserar

Tillstånd och reglering av fordon

Fler nyheter

Bästa försvarsadvokaterna för Trafikbrott

Att bli misstänkt för ett trafikbrott kan få stora konsekvenser. Det kan handla om indraget körkort, höjda försäkringspremier eller i allvarliga fall böter och fängelse. I den situationen är det viktigt att anlita en försvarsadvokat

Läs mer

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

Meny

TRF-kort (tjänsten)

Om oss