TRF KORT®
Tillstånd & reglering av upplåtna samt utlånade fordon

TRF KORT®
Tillstånd & reglering av
upplåtna samt utlånade fordon

Ansvar för skador och självrisker – vad ska regleras i bilpolicyn

En bilpolicy är företagets interna regelverk för hur tjänste- och förmånsbilar får användas. En av de mest känsliga delarna gäller ansvaret för skador och självrisker. Tydliga regler minskar risken för tvister mellan arbetsgivare och förare och skapar trygghet för båda parter.

Klargör ansvarsfördelningen

Bilpolicyn bör tydligt beskriva vem som ansvarar för olika typer av skador. Det kan till exempel handla om:

  • Skador vid trafikolyckor
  • Lack- eller plåtskador vid parkering
  • Skador som uppstår vid privat körning med en förmånsbil
  • Skador som orsakas av oaktsamhet, till exempel körning under påverkan av alkohol

Ange om företaget alltid står för reparationskostnader eller om föraren kan bli betalningsskyldig vid grov vårdslöshet eller brott mot företagets regler.

Hantering av självrisker

Vid en skada uppstår normalt en självrisk från försäkringsbolaget. Policyn bör tydliggöra:

  • Om företaget tar hela självrisken vid både tjänste- och privat körning
  • Om föraren ska betala en del av självrisken vid skador som uppstår under privat användning av en förmånsbil
  • Om föraren blir skyldig att betala hela självrisken vid vårdslöshet, exempelvis vid rattfylleri eller grovt oaktsam körning

Det är vanligt att företaget betalar självrisken för rena tjänsteresor men att föraren själv står för kostnaden om skadan inträffar under privat körning eller vid uppenbart felaktigt handlande.

Rapportering och skadehantering

Bilpolicyn bör beskriva hur en skada ska rapporteras. Det kan omfatta:

  • Krav på att alltid kontakta polis och försäkringsbolag vid trafikolycka
  • Vem som ska kontaktas internt i företaget
  • Tidsramar för att rapportera händelsen och lämna skadeanmälan

En tydlig rutin minskar risken för fördröjningar som kan påverka försäkringsersättningen.

Förebyggande regler och utbildning

För att minska skador bör bilpolicyn även innehålla förebyggande riktlinjer, som krav på vinterdäck, serviceintervaller och eventuellt säkerhetsutbildning. Det stärker både arbetsmiljön och företagets ekonomi.

Sammanfattning

En genomarbetad bilpolicy som reglerar ansvar för skador och självrisker skapar trygghet för både arbetsgivare och förare. Den bör klart ange när företaget betalar, när föraren själv är ansvarig och hur skadeärenden ska hanteras. Med tydliga regler undviks kostsamma konflikter och alla vet vilka skyldigheter och rättigheter som gäller redan innan en olycka inträffar.

TRF-kort moderniserar och förtydligar.

Beställ TRF-kort

Ett TRF-kort är ett tillståndskort eller intyg m.m. som visar att en person får använda ett fordon som personen själv inte äger. Det används för att reglera och dokumentera vem som har rätt att använda fordonet i olika situationer.

TRF-kort moderniserar

Tillstånd och reglering av fordon

Fler nyheter

Bästa försvarsadvokaterna för Trafikbrott

Att bli misstänkt för ett trafikbrott kan få stora konsekvenser. Det kan handla om indraget körkort, höjda försäkringspremier eller i allvarliga fall böter och fängelse. I den situationen är det viktigt att anlita en försvarsadvokat

Läs mer

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

Meny

TRF-kort (tjänsten)

Om oss