TRF-KORT
Tillstånd & reglering av upplåtna samt utlånade fordon

TRF-KORT
Tillstånd & reglering av
upplåtna samt utlånade fordon

Skillnaden mellan fyrhjulsdrift (AWD) och permanent fyrhjulsdrift (4WD)

Både AWD (All Wheel Drive) och 4WD (Four Wheel Drive) betyder att alla fyra hjulen kan driva bilen, men systemen fungerar på olika sätt och är anpassade för olika typer av körning. Här är en tydlig genomgång av skillnaderna, samt för- och nackdelar med varje lösning.

AWD – automatisk fyrhjulsdrift för vardagsbruk

AWD, eller ”allhjulsdrift”, arbetar helt automatiskt. Bilen kör oftast på två hjul (vanligtvis framhjulsdrift) och kopplar in de andra hjulen när sensorer känner av slir eller behov av extra grepp. Systemet styrs elektroniskt och fördelar kraften mellan fram- och bakaxel efter körförhållandena.

Fördelar med AWD

  • Ingen manuell aktivering – systemet sköter sig självt.
  • Ger bättre grepp på regnig väg, i snö och på is.
  • Passar bra för vardagskörning i blandade väderförhållanden.
  • Förbättrar stabilitet och säkerhet utan att föraren märker av ingreppen.

Nackdelar

  • Dyrare än traditionell tvåhjulsdrift, både i inköp och service.
  • Något högre bränsleförbrukning än tvåhjulsdrift.
  • Mindre robust än klassisk 4WD vid extrem terrängkörning.

Bäst för: Stadskörning, landsväg, motorväg och vinterförhållanden där extra grepp behövs utan att du vill tänka på inställningar.

4WD – klassisk, permanent fyrhjulsdrift för tuff terräng

4WD, ibland kallad ”permanent fyrhjulsdrift”, är vanligt på terrängfordon och pickuper. Här är alla fyra hjulen konstant drivande, eller så kan föraren själv välja när fyrhjulsdriften ska kopplas in. Ofta finns ett lågväxelläge (low range) för extra kraft i brant terräng eller vid tung last.

Fördelar med 4WD

  • Mycket bra grepp i svår terräng, djup snö och på leriga vägar.
  • Lågväxel gör det möjligt att köra med hög dragkraft i låg hastighet.
  • Robust konstruktion som tål hårdare påfrestningar.

Nackdelar

  • Högre vikt och därmed högre bränsleförbrukning än AWD.
  • Kräver oftast manuell aktivering eller rätt körprogram.
  • Mindre energieffektiv och kan ge sämre komfort på landsväg.

Bäst för: Offroadkörning, lantbruk, skogsbruk, bergsvägar och situationer där maximal dragkraft och robusthet är avgörande.

Kort jämförelse

EgenskapAWD4WD
AktiveringAutomatiskOfta manuell (eller permanent)
AnvändningsområdeVardagskörning i blandat väderTuff terräng, offroad
LågväxelNejJa, ofta
BränsleförbrukningLägre än 4WDHögre
KomfortMycket braKan vara något lägre på landsväg

Sammanfattning

  • AWD är perfekt för dig som vill ha extra grepp i vardagen utan att tänka på inställningar – idealiskt för stad, landsväg och vinterkörning.
  • 4WD är det robusta valet för offroad och tungt arbete där maximal dragkraft krävs.

Valet beror på hur och var du kör: för vanlig vägpendling är AWD tillräckligt, medan 4WD är bäst om du ofta kör i krävande terräng eller drar tunga släp.

TRF-kort moderniserar och förtydligar.

Beställ TRF-kort

Ett TRF-kort är ett tillståndskort eller intyg m.m. som visar att en person får använda ett fordon som personen själv inte äger. Det används för att reglera och dokumentera vem som har rätt att använda fordonet i olika situationer.

TRF-kort moderniserar

Tillstånd och reglering av fordon

Fler nyheter

Bästa försvarsadvokaterna för Trafikbrott

Att bli misstänkt för ett trafikbrott kan få stora konsekvenser. Det kan handla om indraget körkort, höjda försäkringspremier eller i allvarliga fall böter och fängelse. I den situationen är det viktigt att anlita en försvarsadvokat

Läs mer

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

TRF-kort

Tillstånd och Reglering av upplåtna samt utlånade Fordon

Meny

TRF-kort (tjänsten)

Om oss